close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עישון בישראל- נתונים מדאיגים

מערכת שורשכ אייר, תשפד28/05/2024

האגודה למלחמה בסרטן מגישה נתונים דרמטיים ומדאיגים של סקר ישראלי חדש, מחקרים מדעיים ועובדות מעודכנות על תופעת העישון בישראל. נתונים די מדהימים

תגיות:
מהי סיגריה אלקטרונית
צילום: freepik
על פי נתוני הסקר החדש של האגודה למלחמה בסרטן, כ- 21.5% מהישראלים מעשנים סיגריות כ-19% מבני הנוער והצעירים בגילאי 16-24 מעשנים סיגריות אלקטרוניות, כ- 11% מהציבור נמצאים במערכת יחסים עם בני זוג מעשנים כ-94% מהציבור נחשף לעישון במקומות ציבוריים, כ-74% מהישראלים מבני ה-55-60 מכירים אנשים שרוצים להיגמל אך לא מצליחים, קרוב לשליש מכירים אישה שממשיכה לעשן בהריון, כשליש מכירים מישהו שהתחיל או חזר לעשן בעקבות אירועי ה – 7 באוקטובר וכמחצית מהציבור נמנע להגיע למקומות עקב עישון.

באגודה מדגישים כי כמעט בכל שעה מת ישראלי כתוצאה ממחלה שנגרמה מעישון
מהי סיגריה אלקטרונית
צילום: freepik
אקטיבי או פסיבי ומזכירים כי עישון גורם לסוגי סרטן שונים, התקפי לב, שבץ מוחי ומחלת ריאות חסימתית כרונית. עישון גם גורם סיכון מוכח לבעיות פוריות בקרב נשים ולאימפוטנציה אצל גברים. למעשה מדי שנה מתים כ - 8,000 ישראלים מעישון אשר גם אחראי לכ - 20% מכלל מקרי המוות מסרטן ברחבי העולם.

משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן הסביר כי: "אנחנו מאוד מודאגים מתופעת העישון בישראל אשר מקצרת את תוחלת החיים, גורמת למחלות רבות ולמוות. עם כל מה שהאנושות יודעת על ההרגל הממכר, היינו מצפים שבשנת 2024 שאחוז המעשנים בישראל ירד לספרה אחת כמו במדינות מתקדמות ומודרניות שכבר התפקחו, אך למרבה הצער נתוני הסקר החדש מציגים תמונה עגומה וכמעט בכל שעה מת ישראלי נוסף מנזקי עישון."

על פי נתוני הסקר החדש שנערך ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, העישון בישראל מתבסס רובו על סיגריות רגילות, אך גם על סיגריות אלקטרוניות והשילוב בין השניים. שיעור המעשנים סיגריות רגילות עומד על 21.5%, כאשר העישון נפוץ יותר בקרב גברים (26.6%) ובחברה הערבית (28%). הצריכה של סיגריה אלקטרונית עומדת על 14% והיא יורדת עם הגיל, כאשר השיעור בקרב בני נוער וצעירים בגילאי 16-24 עומד על 19%.

כמעט לכל האוכלוסייה יוצא להיחשף לעישון במקומות ציבוריים (94.2%).
המקומות העיקריים בהם נחשפים לעישון הם, הרחוב (66.8%), פארקים ציבוריים (53.8%), מסעדות ובתי קפה (53.4%) ובתחנות אוטובוס (48.8%).

באשר להשפעת העישון במקומות ציבוריים ולידיעת הרשויות המקומיות ובעלי מקומות הבילוי: מסתבר כי כמחצית מהציבור מונע מעצמו הגעה למקומות עקב עישון, אך בתדירות נמוכה. כצפוי, נתון זה גבוה יותר בקרב אוכלוסיית הלא מעשנים (56%). המקומות העיקריים מהם הם נמנעים: ברים (43.1%), בתי קפה (37.7%), מפגשים ביתיים (35.7%) ומסעדות (32.8%). בהקשר לנתון זה מדגישים באגודה למלחמה בסרטן כי בכל המדינות המתקדמות אשר בהן ירד שיעור המעשנים, מתבצעת ברציפות אכיפה מהודקת של רשויות החוק של איסור עישון במקומות ציבוריים בדגש על מקומות בילוי.
כ - 11% מהציבור נמצא במערכת יחסים עם בן/בת זוג מעשנים, כאשר הנתון גבוה משמעותית בחברה הערבית (20.7%) ובהלימה במחוז חיפה (18%). כ 40% מהמשיבים לא ישקלו לצאת עם בן/בת זוג מעשנים, 21.1% ישקלו לחיוב לצאת עם בן/בת זוג מעשנים ו 21.8% יושבים על הגדר.
ל 75% מהציבור ריח של עשן סיגריות מפריע. כמובן שבקרב אוכלוסיית הלא מעשנים ההצהרה גבוהה יותר (90.2%) ובהלימה גם בקרב נשים (82.7%), אך גם בקרב מעשני הסיגריות הנתון גם גבוה יחסית (45.9%).
ליותר ממחצית הציבור יש היכרות עם אנשים שרוצים להפסיק לעשן אך לא מצליחים (52%). נתון זה גבוה יותר בקרב המבוגרים בגילאי 55-60 (74%) ובקרב המעשנים עצמם שמעוניינים להפסיק לעשן (65.6%). קרוב לשליש מכירים אישה שממשיכה לעשן למרות הריונה.
אירועי ה 7.10 אשר הפכו לטריגר ללחץ וכשליש מהציבור מכיר מישהו שהונע להתחלה או חזרה של עישון. כמחצית מהם קשורים לשירות הצבאי וכמחצית לא.
כ 40% מהמעשנים שינו הרגלים בעקבות ה 7.10: 12% חזרו לעשן, 21% מעשנים יותר ו 7% הפסיקו. 60% נשארו באותם הרגלים ומעשנים באותה מידי לפני ואחרי האירועים.
הסיגריה האלקטרונית נתפסת מזיקה לבריאות (82%), מעט יותר בקרב הלא מעשנים (86.9%) ונשים (85.5%). 89.4% מהמשיבים חושבים שטבק לגלגול עצמי מזיק לבריאות.
יותר ממחצית מהציבור סבור כי יש להעלות את המיסים (ובעקבות זאת את המחיר) של הסיגריות השונות (55.6%). מי שיותר תומכים בהעלאת מיסים הם כמובן אוכלוסיית הלא מעשנים (67.5%), אך תמיכה גבוהה בהעלאת מיסוי קיימת גם בגילאי 16-24 ובגילאי 45-54 (63%). לגבי הגבלות על פרסום ושיווק של סיגריות, גם כאן התמיכה רחבה (69%) וגבוהה יותר בקרב הלא מעשנים (75.8%).

בקרב אוכלוסיית המעשנים, כשני שליש מתחרטים על כך שהתחילו לעשן וכ 72.7% היו רוצים להפסיק לעשן. שתי הסיבות העיקריות שמונעות מהם את הפסקת העישון הן תחושת הכיפיות שקשה לוותר עליה וההרגל של שנים.

הסקר נערך ביוזמת ובמימון האגודה למלחמה בסרטן, הודות לתרומות הציבור באמצעותIpsos מחקרי שוק, במדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה בישראל בקרב 560 גברים ונשים בני 16-60.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה